Beräkna lönsamheten på en online kampanj

Tycker du det är svårt att veta om en onlinekampanj lönat sig, t.ex. en bannerkampanj? Känner du dig lite överkörd av alla förkortningar? Vi kan hjälpa att översiktligt beräkna värdet av din kampanj och förstå vilka mätetal du måste samla in för att kunna utföra dessa beräkningar. Till detta får man självklart ta hänsyn till en eventuell varumärkesbyggande effekt vilket kräver mer information.

Verktyg: Hur vet man om man fått ett bra pris på sin CPM kampanj?

Om det rör sig om en CPM (=kostnad per 1000 klick) kampanj så har vi tagit fram ett verktyg där du online kan beräkna lönsamheten av kampanjen, testa här! Men även om det inte rör sig om CPM utan CPC eller fastpris så hjälper vårt verktyg dig att räkna på lönsamheten!

Vi hjälper dig!

Oavsett vilken typ av kampanj det rör sig om så finns det flera steg beräkna och din byrå kommer aldrig ha all information som behövs för att beräkna vad kampanjen kostat per inkommen kund. För att räkna ut det måste du oftast hämta information från affärssystem och ekonomiavdelning. Vi hjälper dig att objektivt ta makten över din budget.  Vi hjälper dig ta fram reda siffror som du sedan kan ta med och analysera internt. Om siffrorna pekar åt rätt håll så blir detta ett verktyg att använda för att övertyga ledningen att tillsätta mer pengar till era kampanjer. Om siffrorna pekar åt fel håll så hjälper vi er att visa vart det gått snett!

 

Hur gör man?

Vår modell är enkel och ger tydliga resultat.

  • Vad kostar ett click-through?
    • Vad kostade kampanjen?
    • Hur många annonsvisningar fick du?
    • Hur många många av dessa bannervisningar ledde till ett verkliga click-through?
  • Vad kostar ett avslut?
    • Av alla click-throughs, hur många köpte?
    • Hur mycket köpte varje slutkund för?
  • Är kampanjen lönsam?
    • Här blir det svårare, det beror på hur mycket det som kunden köpte kostade er, men vi kan åtminstone studera hur mycket marknadsföringen kostade i förhållande till försäljningen. Om kampanjen kostar mer än försäljningen så är det en garanterad katastrof.

Slutresultat

 

Efter vi har hjälpt dig beräkna om dina kampanjer är lönsamma eller inte kommer vi att ge dig en rapport som kommer vara formulerad så att du lika lätt kan ta in den i ledningsrummet eller visa den för marknadsfolk – vi har lång erfarenhet att både kommunicera med ledningspersoner och med reklamare.

genomför vår test!

Tillbaka till Return on Investment – ROI i Marknadsföring.

Taggmoln