Låt marknadschefen bli agil med agila arbetsmetoder

Är ni precis som IT-avdelningen företagets slasktratt för arbetsuppgifter som inte är definierade i organisationen? Är det tufft att göra snabba men nödvändiga förändringar i den lagda marknadsplanen? Ska ni vara strategiska och operativa på samma gång? Då tycker jag att ni ska titta närmare på agila arbetsmetoder för marknadsavdelningen.

Sätt er ned och gå igenom dessa frågor.

  1. Vad är ert uppdrag egentligen? Har ni väl definierade mål för marknadsavdelningen?
  2. Vet alla i gruppen exakt vad som ska göras och i vilken ordning? Prioriterar ni rätt?
  3. Jobbar ni med korskompetenser eller i silos? Vet vänster hand vad höger hand gör?
  4. Mäter ni ROI (return on investment)?

Marknadschefens nya utmaningar handlar mycket om teknik och matte. Alla ska bli digitala och alla ska mäta. Kvar står den något klassiska kreativa marknadschefen med en helt ny roll att hantera. Många är bra på det idag men för er som känner att ni behöver guidning så finns det mycket att lära.

När man pratar om agila arbetsmetoder så pratas det ofta om Scrum, Kanban, Lean mm. Något som jag tagit med mig genom åren är att dessa agila metoder grundar sig i ett mindset som innebär följande:

  • Kommunikation mellan människor.
  • Förmågan att hantera och omfamna förändring.
  • Vara snabbrörlig i teamet så att man kan ändra riktning när världen utanför förändras.
  • Kunna och våga prioritera med företagets affärsmål som riktning.
  • Se tillbaka och lära sig av sina misstag och på så sätt bli bättre i längden.
  • Mäta, mäta, mäta.

Metoderna i sig har bra processer som underlättar detta “mindset” som behövs för att vara agil. Vilken man väljer och hur man utför bör och ska anpassas efter avdelningen, projektgruppen eller uppgiften. Det här är en förändringsprocess som kräver att man från ledningen vågar delegera och erbjuda ett ramverk där man både får ta ansvar men också har mandat. Det här är inget man gör i en handvändning men jag är säker på att det är nödvändigt.

Vill du höra om hur vi jobbar med att införa agila arbetsmetoder på marknadsavdelningen? Kontakta Paula Fagerlund

 

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam

Taggmoln