Dags att samarbeta och hjälpa kunden

Hur ska man som marknadschef ge sina byråer rätt förutsättningar att samarbeta? Hur ska man som konsult agera för att kunden ska få ut bästa möjliga resultat (ROI). Idag flyter titlar och byrågränser ihop och branschen är lite av ett virrvarr. Det finns reklambyåer, mediebyråer, digitala byråer, pr byråer, eventbyråer, strategiska projektledare, planners, digitala planners och mycket mer och alla vill ofta göra allt från Sociala medier till tv-reklam till pr kampanjer. Idag kräver kunden dessutom att dessa ska samarbeta oavsett byråtillhörighet.

Jag har en kund vars enda hinder att bli riktigt framgångsrik i sin kommunikation utåt är att reklambyrån och pr-byrån inte kan samarbeta. Vad i herrans namn är det om? Jag skulle som köpare av konsulttjänster skrika högt i en sådan situation och slänga ut byråerna illa kvickt. De vill båda bygga varumärke på nätet, göra off-line kampanjer, events och vara den som hjälper bolaget med sociala medier.

Mitt jobb i det hela var från början att hålla en inspirationsföreläsning för marknadsavdelningen kring agilitet. Men rätt snabbt fick jag istället gå in som medlare och tolk mellan byråerna. Eftersom de var mitt uppe i en kampanj ville man inte kasta ut båda byråerna. Min kund är den förste att erkänna att han faktiskt egentligen inte är en särskilt bra beställare av reklam. Han lät det hela gå för långt och sitter nu minst sagt i skiten. Jag tror inte att han är ensam om att känna en viss osäkerhet när det gäller beställning av marknadsföring och pr. Man skriver en brief och tror tyvärr att det ska räcka. Jag tror att byråvärlden måste gå ifrån revirtänkandet och se till att de samarbeten som måste till sker och sker snyggt. Vi har mycket att lära av varandra.

Mina tips till marknadschefen:

  1. Var tydlig kring ansvarsområden men ödmjuk inför korskompetenser. Utmaningen här är att alla byråerna vill ha cred för arbetet. Trots detta tycker jag att du som marknadschef ska kräva att byråerna ska samarbeta på ett schysst och transparent sätt. Låt den som är bäst lämpad för uppgiften utföra den, det kanske inte alltid är PR-byrån som kan sociala medier bäst t ex. Håll workshops tillsammans, kommunicera mera och jobba med korta delmål i kampanjen. Risken för feltänk minskar betydligt.
  2. Ha täta återspeglingar på det som hittills gjorts. Haussa det som blivit bra och lär er av era misstag och bli bättre nästa gång.
  3. Det är du som är köpare som bestämmer. Våga ta beslut och prioritera.

Mina tips till byråerna:

  1. Involvera kund och övriga byråer i det ni gör, sluta vara hemliga.
  2. Om briefen är dålig så hjälp kunden att göra den bättre. Håll workshops, kommunicera, ifrågasätt.
  3. Se till att ha en killer-planner. Utan den grundläggande analysen och insikten blir det sällan bra.

Och glöm inte att mäta, men mät rätt grejjer och inte för mätandets skull.

Den 8/3 höll jag en föreläsning på CAP-Talk för blivande agila projektledare. Dessa studenter tar snart klivet ut i arbetslivet och intar marknadsavdelningen och byrån. Presentationen hittar du här: http://www.slideshare.net/Pucki/agil-p-marknadsavdelningen

 

 

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam

Taggmoln