Searcher intent modelling

I jakten på kunden utvecklas hela tiden fler och mer finslipade verktyg för att kartlägga och kategorisera kunders rörelser på nätet. Vi vet alla vid det här laget att SEO-arbete kan hjälpa oss att ranka högre på vissa ord och termer. Vi vet också att vi måste bygga relevant innehåll på våra webbplatser för att ranka högt på Google. Men hur tar vi reda på hur vår målgrupp rör sig i övrigt på nätet? Finns det platser och personer som har en högre påverkansfaktor än andra där vi borde finnas men inte jobbar med idag? Med Searcher intent modeling (SIM ) tillåts vi hitta och kategorisera sökord och termer som driver trafik från ett större perspektiv.

SIM är en process med ett antal steg:

  1. Utifrån sökstatistik från t.ex. Google studerar man vilka söktermer ens målgrupp använder när de söker
  2. Man går vidare genom att kategorisera söktermerna för att studera typ och syfte med sökningarna – t.ex. sökningar för att jämföra olika produkter eller få mer information om en produkt man redan har.
  3. Utifrån underlaget man får i steg 2 så studerar man de sökresultat som faktiskt returneras på dessa söktermer och tar fram information om vilka keyinfluencers som finns i branschen och studerar hur man själv  är positionerad i själva sökrymden.

Resultatet kan man sedan använda för att fastställa:

  • vilka sökord man ligger bra till på och vilka man behöver jobba vidare med
  • vilka konkurrenter man har i branschen
  • vilka kanaler (bloggar, sajter etc) som man bör satsa på att synas på (keyinfluencers eller nyckelpåverkare)

Kortfattat:

SIM identifierar sökrymden – hur ser den ut, vilka termer söker kunderna med och vilka träffar får de?

SIM hjälper dig att konstatera var du befinner dig i sökrymden och det hjälper dig att ta fram en plan för vart du vill komma i sökrymden.

SEO och PPC är metoderna för att förflytta dig i sökrymden – våra kunder finns i område X, med hjälp av SEO och PPC kan vi positionera oss där.

 

I den perfekta världen bör varje SEO-satsning även ha ett SIM-arbete i grunden eftersom dessa hänger samman och ingår i samma process.

 

I jakten på det perfekta verktyget testar vi på Carretera just nu vårt egenutvecklade SIM-verktyg på försäkringsbranschen. Här kommer ett smakprov på en liten del från betaversionen (testversion där felmarginalen kan vara hög):

 

SEO SIMDen del av försäkringsbranschen som vänder sig direkt till privatpersoner i Sverige består kortfattat av fyra stora bolag (If, Länsförsäkringar, Folksam och Trygg-Hansa), ett tiotal mindre bolag samt ett antal förmedlare och jämförelsesajter.

I pajdiagrammet ser vi att If och Länsförsäkringar är de två av de stora bolagen som har störst påverkan. Compricer (sajt för privatekonomi) gör ett överaskande bra jobb med sin webbnärvaro genom att lägga sig på samma påverkansfaktor som två av de stora bolagen i branschen. En annan intressant iaktagelse är att Trygg-Hansa har en låg påverkansfaktor trots att de har en stor del av marknaden. De har mycket att vinna på genom att kartlägga sin webbnärvaro.

Underlaget till diagrammet har bland annat tagits fram genom Google Adwords och Googles egna keyword tool. Vår utmaning nu är att säkra siffrorna och testa verktyget på större bolag. Hör av dig till mig om du vill veta mer.

 

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam

Taggmoln