Marknadsavdelningen (hjärta) Scrum

Agile MarketingAtt jobba agilt gör att du får bättre träffsäkerhet på dina marknadssatsningar och att du kan hålla fingret direkt på pulsen i projekten. Agilt är inte bara för it-avdelningen. Jag hävdar att de flesta avdelningar kan effektiviseras genom att tänka agilt. Samtidigt som vi kan ha långsiktiga strategier kan vi snabbt och flexibelt sadla om när världen utanför lägger i en högre växel. De företag som idag lyckas anpassa sina produkter och tjänster efter kundens behov snabbast kommer att vara marknadsledande.

Sedan flera år tillbaka så breder agila (lättrörliga) metoder ut sig inom organisationen. Scrum är en sådan metod men det finns flera. Ordet Scrum kommer från rugbyns värld och är det moment där rugbyspelarna står axel-mot-axel för att pressa bollen framåt. Jeff Sutherland och Ken Schwber har utvecklat metoden främst för systemutveckling men många företag applicerar metoden för andra typer av projekt. Metoden går ut på att bryta ned projekt/kampanjer i mindre delleveranser och att ha en ständigt pågående återkopplingsmöjlighet till beställaren.

Nu har det blivit vanligare att applicera agila metoder även på marknadsföring – söker man på agile marketing på Google så hittar man mycket nyttigt.

Jag kan se likheter mellan It-avdelningen och marknadsavdelningen på sättet hur den övriga organsationen hanterar dessa avdelningar. Det finns alltid någon liten kodsnutt som behöver justeras eller något annat akut som att någons lampa slutat fungera. It-avdelningen är precis som marknadsavdelningen företagets avstjälpningsplats för uppgifter som är lite diffusa i organisationen. Man tar sig rätten att utan hänsyn till andras deadline ställa sig först i kön för att få sitt egna lilla problem löst. Det här är katastrof ur affärssynpunkt. Med ett agilt processtänkande ger man medarbetare bättre förutsättningar att jobba effektivt och leverera riktig affärsnytta.

Så hur funkar Scrum?

Lite generellt och kortfattat kan man säga att man bryter ned projekt, kampanjer och liknande i mindre delleveranser. Man jobbar i team bestående av:

Product-owner: Den som äger projektet. Beställare, ansvarig och med beslutanderätt. Prioriterar och sätter mål. På marknadsavdelningen kan det exempelvis vara marknadschefen eller någon som ansvarar för ett projekt.

Scrum-team: 5-10 personer som ska lösa en uppgift, vara den del i större projekt eller t ex jobba fram ett event.

Scrum-master: Coachar teamet och ser till att de håller sig till prioriterade uppgifter. Scrum-mastern är också gruppens dörrvakt och ser till att gruppen får arbeta i lugn och ro. Ingen går förbi scrum-mastern. Mitt tips här är att denna person ska vara stark nog att se till att de som är utanför gruppen inte ställer sig först i kön för att lösa sina egna problem.

Som beställare (product-owner) ansvarar man för en backlogg (aktivitetslista) som prioriteras. Denna logg fördelas sedan i sprintloggar. Projektet delas nämligen in i så kallade sprintar (tidsintervall). Dessa kan vara två eller fyra veckor långa beroende på projektets art. Varje sprint startar med en genomgång och avslutas av en spegling bakåt.

Teamet träffas varje dag för en “daily scrum” på ca 15 minuter för att kolla av att allt rullar och för att ta upp problem man stöter på. På detta sätt får man som “beställare” snabbt reda på när saker och ting fastnar och man kan då snabbt omfördela resurser eller prioriteringar. Jag märkte i mitt senaste projekt hur de gemensamma “daily scrum” mötena gav ytterligare perspektiv på utmaningarna och nästan alltid ett enklare sätt att lösa problem. Här är det face-to-face kommunikation som gäller där alla i gruppen bidrar till att lösa uppgifterna.

Som med alla metoder så behöver de såklart anpassas till just din organisation men lek med tanken att din avdelning kan bli mer effektiv och därmed göra ett bättre jobb med mindre stress och bättre lösningar. Det är värt ett försök.

Hör av er till mig så hjälper jag er att komma igång med agil marknadsföring – ni kommer uppskatta fördelarna.

Blev ni nyfikna på själva scrummetoden så rekommenderar jag dessa länkar:

Softhouse

Wikipedia

Scrumguide

 

 

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam

Taggmoln