Var i organisationen ska sociala medier ligga? Vem har ansvaret?

Sociala MedierHistoriskt sett (en väldigt kort historia men ändock) så har PR eller kommunikation eller kanske marknadsavdelningen tagit initiativet till att integrera varumärket i de nya kanalerna. Och det är helt i sin ordning. Det måste finnas några early adopters inom all innovation och de kan dyka upp lite varsomhelst i en organisation.

Men sen då…hur integrerar man det och varför ska man göra det?

Vem skall ha ansvar för sociala medier

Mitt enkla svar är:

Alla medarbetare, oavsett om man sitter som VD eller i receptionen, har ett ansvar för varumärket när de kommunicerar i företagets sak. Detta gäller oavsett vilken kanal som varumärket exponeras i och givetvis även nya kanaler.

Vi kan inte ha en “ansvarig för sociala medier” om inte denna tillåts jobba tvärs igenom hela organisationen. Det är nästan lite elakt att ge någon den rollen om man tänker på att de flesta svenska företag fortfarande jobbar i silos där beslut och resursfördelning sker uppifrån och ned.

Att då komma som “ansvarig för sociala medier, digitala kanaler, webbmanager (kärt barn har många namn)” och försöka integrera in i dessa silos från sidan är ett i princip omöjligt uppdrag. Visst man kanske lyckas få till en kundservice som är social eller man gör en schysst Facebooksida som blir populär men det knepiga blir när ledningen vill se hur de ska räkna hem kalaset. Ni vet, ROI. Det finns inte en sund ledning som inte kommer kräva koll på investeringen kring detta. Även sociala medier ska räknas hem.

Sociala medier är inte gratis och det är inte den snabba vägen till fin marknadsföring.

Det krävs ett nytt processtänkande i hela företaget om sociala medier skall få maximal genomslagskraft. Som vanligt gäller det till att börja med att få med ledningen med sig. Och då menar jag inte att de ska säga till Marknadschefen att ansvara för sociala medier utan jag menar att ledningen måste lära sig vad sociala medier är på riktigt.

Sociala medier är inte bara en marknadsföringskanal

Ledningen måste lära sig att det inte bara är en marknadsföringskanal utan att en möjlighet till offentlig flervägskommunikation med omvärlden. En möjlighet till affärsutvecklingidéer och kundinsikt i realtid. Möjligheter till besparingsområden där ny teknik effektiviserar allt från kundkommunikation till interna processer. Det handlar alltså inte bara om Facbook och Twitter.

Varför bry sig?

Utveckling går snabbt. Vi kan betala med kort via våra mobiltelefoner, små entreprenörer kan via exempelvis YouTube hitta finansiärer via små men många bidragsgivare. Hela mellanled kan i ett ögonblick försvinna tack vare nya snabba teknikner. Ett bra exempel är bokbranschen. Vi kommer få göra fler val på kortare tid så det gäller för företag att hänga med och inte sacka efter. De framgångsrika bolagen kommer att vara de som kan och vågar förändras snabbt. Förlorarna kommer stå stilla och titta på.

Mod att våga.

Men det krävs mod för att våga jobba såhär, för samtidigt som du tar steget ut i en offentlig arena riskerar du att bli blottlagd för vad du är och inte för det du vill att kunderna ska se. Många företag har kastat sig ut på Facebook och Twitter med hull och hår för att “marknadsföra sig”, få likes på Facebook och ha kundservice på Twitter.

När det sedan kommer till kritan, när kunden inte är nöjd och tusentals följare får följa er dialog offentligt så sätter många bolag på sig nattmössan och avslutar dialogen tvärt eller hänvisar till telefonen. För mig är det dålig strategi.

För att lyckas måste man alltså ha en långsiktig strategi som fungerar ända från ledningen och ut till varenda hörn i bolaget. Ta inte fram tjocka dokument utan gör strategin lätt att ta till sig med t ex guider, utbildningar, integrerat i månadsmöten mm. Det får inte bli ett liggande dokument i någons skrivbordslåda utan ett sätt att arbeta som bygger på enkelhet. Krångla inte till det,det handlar om engagemang.

Så,vart i organisationen ska sociala medier ligga?

Tillbaka till den ursprungliga titeln på inlägget, var skall det ligga? Det finns ingen mall och det är utmaningen. Varje organisation måste gå igenom det på sitt sätt. Det går inte att kopiera konkurrenten, för företag är bemannade av människor. Det kommer alltid finnas de som brinner och de som släcker. De som ser utmaningen med lust och de som är rädda för att göra bort sig. Vi människor vill inte bli avslöjade som okunniga och skyddar därför våra områden och våra tilldelade mandat med sylvassa armbågar. Vi ser därmed sällan företaget från ett bredare perspektiv. Men de flesta, om inte alla, delar av organisationen kommer att behöva vara berörda på något sätt. Och då måste det finnas plats för det, både i huvudet på medarbetarna och i deras arbetsbeskrivningar.

Vem har ansvaret?

Det är i min syn en VD´s ansvar. VD´n ska leda och styra företaget och ge dess medarbetare plats och möjlighet att förändra strukturer och processer när det behövs. De är företagets möjliggörare. De är kanske inte alltid medvetna om det och behöver därför medarbetare som tidigt kan se möjligheter och som kan förmedla det i organisationen så att det når de med beslutsrätt. Det kräver att det finns möjlighet till öppen dialog och bara det är nog ett helt nytt blogginlägg.

Har inte din VD redan gett sig på nya tekniker och kommunikationssätt så är det kanske något du ska uppmuntra.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam

Taggmoln