När du ska hyra in en SEO-konsult

Att hyra in rätt konsult

Det är mycket prat om experter numera. Både Christian Rudolf och Social Factory skriver bra om just detta inom SEO-området. Jag håller med dem helt och fullt men har ett tillägg i debatten.

När jag upphandlat konsulter har jag insett att jag själv måste kunna en hel del inom ämnet jag ska upphandla för att få ut bästa möjliga ROI på min investering. Och för att inte bli totalt överkörd av snackpåsar.

Här är mina råd när du upphandlar konsulter i allmänhet och SEO-konsulter i synnerhet. Det här är inga trollkonstnärer utan folk som ska vara specialiserade inom ett visst ämne som du behöver hjälp med.

 

Tips

  1. Försök och få en övergripande bild över ämnet. Gå en grundkurs, det kan räcka med en dag för att du ska få en övergripande förståelse för vad det handlar om. Du ska inte bli bäst i klassen utan du ska få en förståelse för vad det är du egentligen behöver.
  2. Upphandlig tar oftast lite tid så när du bestämt dig för att du ska ta in någon så lägg en stund på att scanna av bloggar i ämnet.
  3. Jämför minst tre bolag så du får en känsla för pris och approach.
  4. Se till att du har en snabb väg ut från avtalet och håll dig borta från lurendrejare som vill att du ska prenumerera på deras tjänster.
  5. Var medveten om att det finns tekniker inom SEO (ex, black-hat) som mindre nogräknade konsulter pysslar med för att få ett snabbt resultat. Risken är att du blir utslängd från Google. Kräv transparens på hur de länkar.
  6. Tänk på att ditt varumärke ska kunna stå för allt konsulten gör. Ställ krav på etik och utbilda konsulten i ditt företags kärnvärden.
  7. Se till att få kompetensöverföring. Att vara helt beroende av konsulter är inte nyttigt.

Slutligen: Känner du att du inte har tid att följa råden ovan tycker jag att du ska delegera upphandlingen till någon kompetent medarbetare med intresse. Du kommer att tjäna på det i längden.

 

7 comments to När du ska hyra in en SEO-konsult

  • Bra råd. Många säger de är experter och det gäller att vara uppmärksam.

  • Roligt att du gillade min artikel om SEO. I ämnet är kunskap verkligen makt. Väldigt få har mkt erfarenhet och det finns liksom ingen utbildning att gå för de som jobbar med SEO, som tex civilekonom.

    Jag höll på att missa din post, verkar inte som du pingar min blogg. Om du gör det får du en follow länk från min blogpost, så det är värt det. Jag försöker vara generös till de som engagerar sig!

    Twittrade din post i hashtaggen #svSEO, där det är en del diskussion om svensk seo!

    • Vad märkligt, borde ha pingat automatiskt. Jag får kolla konfigurationen. Tack för bra input. Ser fram emot att handlöst kasta mig in i diskussionen.

    • Christian jag håller inte med om att det inte skulle finnas utbildningar. Finns flera olika relevanta inriktning att välja bland civilingenjörsprogrammen inom data.

      Dessutom kommer civil i civilekonom från just civilingenjör. Ren härmning från Handels sida. Civilingenjör heter det för att skilja dem från de militära ingenjörerna men du har fasen inga militära ekonomer.

      Nu med Googles senaste uppdatering är det dessutom högst relevant att ens SEO-expert har läst maskininlärning och A.I.. En annan intressant kurs att ens SEO-expert gått är optimeringslära så att man faktiskt vet vilka olika metoder man kan angripa ett optimeringsproblem med.

      Men precis som i alla branscher finns det självlärda “experter”. De flesta gör ett helt ok arbete men vill man ha någon garanti så bör man kontrollera personens utbildning. Finns där ingen ingenjörsexamen och man har höga krav så bör man leta vidare.

      • @Jimmy: Intressant ståndpunkt! Ser dock inga eller ytterst få korrelationer mellan framgång inom SEO och att personen bakom har just den utbildningen. Antar att det är just vad du har läst själv?

  • Kul att du gillade vår artikel. Vi gillar dina råd. Det handlar just om att undvika snackpåsarna som inte levererar.
    Vi har många gånger fått ta över uppdrag som gjorts av “experter” där man får en känsla av att kunden blivit lurad. Vissa misstag kan accepteras medan andra anses vara rena tjänstefel.
    Sociala medier förespråkar passion, kreativitet och en viss teknisk kunskap, men många verkar stanna upp efter ivern och glömmer djupet.
    Med det menar vi inte att det inte finns duktiga självlärda personer eller endast högfärdiga akademiker inom området. Vi menar snarare att det saknas en validering eller certifiering. En sådan skulle kunna ge kunder en möjlighet att köpa tjänster på ett trygggare sätt.
    Vi hävdar att det krävs en kombination av akademiskt kunnande och humanistisk ådra för denna typ av uppdrag! Vilket kanske gör certifieringen svårare. Eller vad tror ni läsare?
    /ME

    • Ja ordet “expert” ska man vara lite försiktig med. Vad tråkigt det är när man som kund känner sig blåst. Något som vi konsulter måste påminna oss om är att vi ska göra ett bra jobb så måste vi tillgodogöra oss kundens branschkunskap, vi behöver kundens hjälp för att nå målen. Och kunden behöver kanske stöd av oss i själva beställningen av våra tjänster. Och jag tror att det är där som certifiering och validering blir svårmätt. Men diskussionen går vidare och jag efterfrågar också en bra validering.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam

Taggmoln