Tiden för ROI är inne

År 2010 var året vi fick lära oss att vi är körda om vi inte är med på Facebook och att vi halkar efter om vi inte rankar högt gå Google.

2011-2012 kommer vara åren vi måste mäta vilka resultat man får från sina kampanjer – och se dem som investeringar, inte som kostnader.

Tiden för ROI är inne (den har varit inne länge)

När jag jobbat som marknadschef har jag alltid gett mig in i Return on Investment (ROI) med skräckblandad förtjusning. Skräcken har bestått i att jag alltid känt mig osäker på själva matematiken bakom ROI beräkningar. Men värdet av att ha koll på investeringarna har alltid vunnit i slutänden. Idag skulle jag aldrig kunna gå in på ett ledningsmöte och be om mer pengar utan att ha en beräkning kring vad vi får tillbaka både kort- och långsiktigt.

Mardrömmen skulle vara att ha en marknadschef som kliver in i ledningsrummet och säger;

Jag behöver större budget! Jag vet på ett ungefär vad jag fick ut av investeringarna. Men jag vill ha mer, för jag tänkte att vi skulle göra TV också…Om jag räknat på det? Nä men det går inte.

Någon som känner igen detta?

Vad ska man tänka på när man använder ROI som mätverktyg?

Glöm aldrig att det är just ett mätverktyg. Det är ett underlag till beslut och inte ett beslut i sig. Det finns andra parametrar runt omkring. Vissa investeringar med negativt ROI bör genomföras ändå och andra investeringar med god ROI bör undvikas om de t.ex. går emot strategin. Det kan vara branschberoende, saker som händer med personal, myndighetsbeslut mm. Så utöver ROI måste man ta hänsyn till just den situation man är i.

Men även om ROI inte kommer fatta besluten åt er så kommer ROI ändå ge er tryggare, snabbare och bättre beslut kring era investeringar.

Beräkningsmodeller kan se olika ut beroende på vilken typ av företag det är, vilken bransch man befinner sig i mm. På Carretera har vi byggt några verktyg som vi tror kan hjälpa marknadschefen på vägen. Vi har samlat dessa verktyg under Return on Investment – ROI i Marknadsföring. Testa gärna dessa och anpassa dem till just ditt behov.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam

Taggmoln