När ekonomichefen får vara med och hjälpa marknadsavdelningen

Är det något ekonomichefen är bra på så är det att räkna. Många gånger i mitt arbetsliv så har just ekonomichefen varit den som blivit min bästis. I min lilla serie om hur ledningsgrupper måste bli mer kommunikativa inom gruppen har jag alltså nu kommit till ekonomichefen.

Jag vet att ledningsgrupper ser olika ut och kanske är det så att någon av mina “chefer” i bloggserien inte sitter i ledningen. Ekonomichefen gör oftast det. Här kan vi marknadsförare och kommunikatörer lära oss mycket. Vi kan få hjälp med att räkna hem investeringar, göra kostnadsberäkningar och få bra kostnadsunderlag för våra marknadsinvesteringar. Precis som Louise Borglund kommenterade i mitt inlägg om marknadschefen så är det viktigt att ni lär er av varandra. När nu även marknadsavdelningens krav på kostnadseffektivitet och ROI ökar gäller det att ha koll på siffrorna.

Det finns många riktigt bra verktyg för att effektivisera allt från bildhantering till annonseringsscheman. Ta it-chefen till hjälp för att utvärdera tekniken och ekonomichefen för att räkna på kostnadseffektiviseringen. Som jag tidigare sagt ökar kraven på att vi inte bara är specialister på vårt egna favoritområde. Vi måste alla bli bättre på varandras områden. I förlängningen leder det till ännu mer effektiva möten, processer och resultatberäktningar.

Min röda tråd som jag tror på benhårt är att prestigelöshet och ödmjukhet är två egenskaper som är ett måste när man sitter med ledningsansvar. Man ansvarar inte bara för sitt eget område utan för hela företagets framgång och rykte.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam

Taggmoln