Det är inte lätt att vara marknadschef idag.


Förutom att du numer måste hänga med digitalt, operativt, strategiskt och administrativt så sitter du där med din reklamkaka i knät och ska skapa kostnadseffektiv marknadsföring.

Borta är de dagar då byrån avgjorde om du blev hissad eller dissad av ledningen. Att även marknadschefen alltmer börjar mätas i pengar gör lite ont. Vissa tycker att det dödar kreativiteten och möjligheterna till fantastisk reklam. Till er säger jag bara: -Välkommen till verkligheten. De flesta företag (inom kort alla) rör sig mer och mer mot processorienterade arbetssätt och tvärvetenskapligt tänkande. Varför skulle marknadsavdelningen särskiljas?

För att platsa i ledningen måste du även ha koll på teknik, ekonomi och juridik, bara som exempel. Vi kan inte längre ha enskilda specialister som sitter i grupp och tjafsar om att ens eget område är det viktigaste. Den perfekta ledningsgruppen besitts idag av kvinnor och män som har fler än ett specialistområde.

Så vad gör du? Här kommer fyra konkreta tips:

1.Rekrytera rätt människor!
Rekrytera människor som i grunden är förändringsbenägna och inte stöpta i samma form. Du kan lära upp dessa om vissa specifika kunskaper saknas.

2. Släpp ägandet!
Släpp ägandet av information. Dela istället med dig av den och uppmuntra andra specialister att dela med sig av sina kunskaper. Du kommer få mycket tillbaka.

3. Var en ledare!
Du ska vara en ledare vilket betyder att du måste kunna mycket men absolut inte allt. Omge dig av kunniga människor och lyft fram och utveckla dem. På köpet kommer du utvecklas själv.

4.Bjud in IT!
Öppna upp marknadsavdelningen och bjud in IT till din fantastiska värld. När ni två är bästisar kommer ni göra underverk.

Och du IT-Chef som läser detta. I nästa blogginlägg kommer jag till dig!

1 comment to Det är inte lätt att vara marknadschef idag.

  • Jag upplever samma sak som du Paula. Jag ser hur många marknadschefer blint stirrar på sin byrå i hopp om att de ska lösa avdelningens utmaningarna. Och att de blir lite lätt skärrade när de inser att byrån inte kan det.

    Men tyvärr – det ökade fokuset på kostnadseffektivitet, IT, processer, produktivitet, ROI och effektivitet kan bara hanteras av marknadschefen själv. Och vi upplever att det händer ett positivt skifte här – just nu!

    För att addera till din lista Paula så rekommenderar jag att marknadschefen även tar ekonomichefen i handen.

    Ekonomichefens samtycke är nyckeln till att få ok på investeringar som gör det möjligt att utveckla marknadsavdelningens processer och verktyg eller stödsystem.

    Men ekonomichefen förstår sig bara på pengar, inte magkänsla. Så du måste presentera ett bra business case och kunna föra ett logisk resonemang kring den ekonomiska nyttan med en bildbank, ett PIM-system, MRM-system etc. Gör du det bra är din investeringsbegäran en no-brainer för ekonomichefen.

    PS. om du vill läsa mer om onödiga kostnader, business case, ökad effektivitet eller samarbetet med IT kan du läsa på gothia.se/momblogg

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam

Taggmoln